درستکار: مخاطب جز لودگی در «فوق لیسانسهها» چیزی نمیبیند
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۶۴۴۳۴
خرداد؛درستکار: اگر کار موفقی در سیما و سینما به نمایش درآمده، حلاوت و شیرینیاش را در مسیر نادرست دنبالهسازی به کام مخاطب تلخ کردهاند؛ مصداق بارز آن «لیسانسهها» که اشتباه آمد و حالا با رفتار غلط دنبالهسازی تلویزیون در قامتِ «فوقلیسانسهها» اشتباه در اشتباه است.
یکی از اتفاقاتی که چندی است گریبانِ تلویزیون را گرفته، توجه بیش از حد به دیده شدن و خودنمایی مجریان، برنامهسازان و حتی اخیراً سریالسازان به فضای مجازی شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مسیر اشتباه تولید و ساخت کارهای چند فصله و اصطلاحاً «دنبالهسازیهای تلویزیونی» و حتی تکرار آن در پردهنقرهای ادامه دارد؛ هر روز هم تولیدات جدیدی به این ورطه اضافه میشوند و بر این باورند که مخاطب دوست دارد ما را در فصلهای بعدی هم ببیند؛ بعضاً برخی توفیق داشتهاند و عمدتاً نتوانستهاند مخاطب را همراه کنند؛ اعتقادی که بسیاری از کارشناسان و منتقدین دارند. همانطور که رضا درستکار منتقد سینما و تلویزیون به این نکته اشاره کرد.
درستکار با اشاره به دنبالهسازی صرفاً برای بهرهوری مادی و استفاده تجاری در تلویزیون، گفت: امروز دنبالهسازیها در تلویزیون و سینما به سمت بهرهبرداریهای مادی و استفاده تجاری رفته و سازندگان از شهرت و موقعیت آن فیلم استفاده میکنند و آن را در فصلهای متمادی بسط میدهند. مصداق آن در سینمای جهان، راکی یک است که اسکار گرفته و راکیهای بعدی در خدمت جیب مردم بودهاند. اخراجیها در شماره اول خود با اغماض توانست توفیقی پیدا کند اما در شمارههای بعدی خود در خدمت منافع و مسائل دیگری غیر از فرهنگ و هنر بود.
او اضافه کرد: در تلویزیون بدتر و نامطلوبتر از سینما، دنبالهسازی دنبال میشود؛ در تلویزیونی که قرار است فارغ از سرگرمی، ارتقاءدهنده، آموزشدهنده و آگاهیدهنده باشد. وقتی مسئله دنبالهسازی آنقدر سطحی اتفاق میافتد نشاندهنده کار نکردن و تنبلی مدیران و تحمیق تماشاگر، مخاطب و بیننده است؛ چون میگویند ما تماشاگر را میشناسیم و به همین دلیل سراغ فلان سازنده، هنرمند و عوامل، میرویم.
او با اشاره به اینکه «فوقلیسانسهها» به تکرار افتاده و برای مخاطب اندوختهای ندارد، افزود: فرض بگیریم ما اشتباه میکنیم و مدیران اشتباه نمیکنند؛ چنین سریالی ساخته شد و ادامهاش هم درست است! اما آیا «فوقلیسانسهها» اتفاق و موقعیت جدیدی را خلق کرده و یا مخاطب را به دنیا و فضای جدیدی میبرد؟ قطعاً این طور نیست و مخاطب مجبور است همان موضوعات اصطلاحاً قرقره شده و تکراری گذشته را دوباره در قد و قامت جدید و زرق و برقی دوباره ببیند. بخش اعظم اتفاقات و موقعیتهای خلق شده هم لوس و بیمزهاند!
او با اشاره به اینکه تلویزیون با این نگاه سطحی به ساخت سریال، ذائقه مخاطب را به مرز افول و سقوط رسانده، تاکید کرد: در «فوقلیسانسهها» جز لودگی، مخاطب دنبال چه باشد؟ در سریال «ستایش» فقط (افتاد) کاراکتر حشمت فردوس – داریوش ارجمند- در بین مردم رایج شد اما آیا به قول خودشان که میگفتند ما فریاد سبک زندگی سردادیم این اتفاق هم ترویج شد؟ به جای دنبالهسازیهای نامؤفق، سریال موفق و خوب بسازید. مدیران ما در تلویزیون باید چشمانشان را به سوژههای جدید و متنوع، خلق فضاها و موقعیتهای نو و بکر و همچنین رمانها و کتابهایی که میتوانند اقتباس شوند، باز کنند. واقعاً تلویزیون با این سریالها، ذائقه مردم را به مرز پوچی، سقوط و افول رسانده و سلبریتیهایی که میآیند و میروند و سودی هم برای تلویزیونیها نداشتهاند.
او با اشاره به آببستن به سریالها و کشدادنهای بیمورد، گفت: انتقاد جدی داریم که مخاطب درگیر سریالهایی میشود که کشش ندارد و بیشتر آببستهاند! چون برای رساندن به آنتن، حتی خارج از متن هم حرکت کردهاند و سریال از ظرفیت و آن تب و تاب جذاب و هیجانآور برای مخاطب خارج شده است. فقط مخاطب شاهد لوسبازی و خنگبازیهای بدون سرمنزل کاراکترها بودهاند. اینجا چه مضمون، مفهوم و موضوعی به مخاطب القاء میشود؟ این مردم سزاوار دیدن آثار متعالی از تلویزیوناند و باید تلویزیونیها در این راستا قدم بردارند.
منبع: خبرآنلاین برچسب ها: درستکار ، فوق لیسانسهها
منبع: خرداد
کلیدواژه: درستکار فوق لیسانسه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۴۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سریالهای جدید تلویزیون/ از بدل علی مشهدی تا نمایش توان علمی کشور
سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشورمان از امشب شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ساعت ۲۲:۱۵ راهی آنتن تلویزیون میشود.
داستان سریال «رخنه» که در ۳۰ قسمت تولید شده مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که بر روی موشکهای ماهواره بر و فضایی تحقیق میکند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان روبه رو میشود.
این مجموعه تلویزیونی کاری از گروه تولیدات حادثهای مرکز سیمافیلم است و داستان آن از تنوع گونههای (ژانرهای) متنوع برخوردار است و حوزههای امنیتی، علمی و خانوادگی را دربرمی گیرد.
این سریال علاوه بر پرداختن به ظرفیتهای موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی به ویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است.
در این سریال بازیگرانی همچون نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالی تبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی به ایفای نقش پرداختهاند.
کارگردانی سریال «رخنه» را در ابتدا علی غفاری بر عهده داشته است و پس از وی، حمیدرضا لوافی کار این مجموعه را ادامه دادند.
«آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱»
فصل دوم مجموعه «آقای قاضی» با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» به زودی روانه آنتن شبکه دو سیما میشود. در این فصل بهزاد خلج که همچنان نقش آقای قاضی را ایفا میکند وارد یک شعبه جدید به نام شعبه ۱۲۱ میشود، و با داستانهایی متفاوت به جنبههای دیگری از آموزههای حقوقی میپردازد.
در فصل دوم این مجموعه، آقای قاضی به پروندههایی پیچیدهتر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت؛ کارگردانی این مجموعه همچون فصل اول با سجاد مهرگان و سرپرستی نویسندگان آن سید محمد حسینی است.
در فصل اول مجموعه «آقای قاضی» با استفاده از ساختار داستانی برای آموزش مسائل حقوقی، با ساختاری اپیزودیک در فضای دادگاه، پروندههای مختلف قضایی به شکلی عمومی نشان داده میشد و در هر قسمت از این مجموعه با نمایش دو اپیزود بعد از بیان مطالبات فرد یا گروه شاکی و متشاکی که وارد دادگاه میشدند و صدور حکم قاضی، یک آموزش حقوقی به مخاطبان داده میشد. سرقت، ضرب و شتم، فروش به غیر، خیانت در امانت، آزار کلامی، مزاحمت تلفنی و تهدید، مخدوش کردن پلاک ماشین از جمله موضوعات مطرح شده در فصل اول این مجموعه بود.
فصل دوم مجموعه «آقای قاضی» با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» پنجشنبه و جمعهها میزبان مخاطبان شبکه دو سیما خواهد بود.
«بدل»
سریال «بدل» هم اکنون مراحل پایانی تدوین و صداگذاری خود را میگذراند و قرار است بعد از سریال «هفت سر اژدها» به روی آنتن شبکه سه سیما برود.
در سریال «بدل» بازیگرانی همچون شهرام قائدی، هادی عامل هاشمی، داریوش سلیمی، اصغر حیدری، ساعد هدایتی، اشکان اشتیاق، فرزانه سهیلی، ابوالفضل رجبی و پریسا مقتدی به ایفای نقش پرداختهاند.
این سریال به کارگردانی و نویسندگی علی مشهدی (علیرضا مسعودی) و به تهیه کنندگی رضا نصیری محصول سیما فیلم است و در فضایی طنز به تحول انسان پرداخته است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون