فوقلیسانسه شدن تلویزیون اشتباه در اشتباه/ مدیوم تلویزیون را شوخی گرفتهاند
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۶۳۵۳۶
اگر کار مؤفقی در سیما و سینما به نمایش درآمده حلاوت و شیرینیاش را در مسیر نادرست دنبالهسازی به کام مخاطب تلخ کردهاند؛ مصداق بارز آن "لیسانسهها" که اشتباه آمد و حالا با رفتار غلط دنبالهسازی تلویزیون در قامتِ "فوقلیسانسهها" اشتباه در اشتباه است. ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم- مجتبی برزگر: در دوران قطحی آثار طنز و کمدی تلویزیون، تکرار مکررات شوخیها، رفتارها، مناسبات و برخوردهای سه شخصیت مسعود (امیرحسین رستمی)، حبیب(هوتن شکیبا)، مازیار(امیر کاظمی) را به جای کاراکترهای تعیینکننده و تأثیرگذار آثار مناسب کمدی، در سریال تلویزیونی "فوقلیسانسهها" شاهدیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
"فوقلیسانسهها" نه تنها هیچ دستاورد فرهنگی ندارد بلکه صرفاً برای سرگرمسازی و سوء استفاده از نیاز مخاطب به آثار قوی و خوشساخت با محتوای فرهنگی ساخته شده جایگاه شاخصی در ردیف آثار بزرگ و ارزشمند طنز تاریخ تلویزیون ندارد؛ "فوقلیسانسهها" حتی استعدادهای خوب بازیگرانش را به همراه هزینهای که صرف تولید آن شده، هدر داده است.
لودگی، تمسخر و هجو در روابط و مناسبات اجتماعی
یکی از اتفاقاتی که چندی است گریبانِ تلویزیون را گرفته توجه بیش از حد به دیده شدن و خودنمایی مجریان، برنامهسازان و حتی اخیراً سریالسازان به فضای مجازی شده است. معضل دیده شدن در فضای مجازی و بهرهگیری از برخی جنبههای تجارتی در بسیاری از سریالهای تلویزیون از جمله "فوقلیسانسهها" قابل مشاهده است. در واقع به عبارت صریح، "فوقلیسانسهها" نه تنها فقط حرفی تازه در ساختار و محتوا ندارد که برای سرپا ماندن به استفاده از دمدستترین شکلهای هنری و تبلیغ کالاهای داخلی و خارجی و همچنین لودگی، تمسخر و هجو در روابط و مناسبات اجتماعی روی آورده است.
نگاه تمسخرآمیز به شخصیت پلیس
به گونهای که حتی عنوان "فوقلیسانسه"های این سریال با مضامین آن همخوانی ندارد و اغلب ماجراهای سطحی همچون درگیری شخصیتهای اصلی سریال با زورگیرها، ازدواج و همچنین نگاه تمسخرآمیز به شخصیت پلیس را دربر دارد.
مسیر اشتباه تولید و ساخت کارهای چند فصله و اصطلاحاً "دنبالهسازیهای تلویزیونی" و حتی تکرار آن در پردهنقرهای ادامه دارد؛ هر روز هم تولیدات جدیدی به این ورطه اضافه میشوند و بر این باورند که مخاطب دوست دارد ما را در فصلهای بعدی هم ببیند؛ بعضاً برخی توفیق داشتهاند و عمدتاً نتوانستهاند مخاطب را همراه کنند؛ اعتقادی که بسیاری از کارشناسان و منتقدین دارند. همانطور که رضا درستکار منتقد سینما و تلویزیون در گفتوگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم به این نکته اشاره کرد.
استفاده تجاری و مادی از دنبالهسازی در تلویزیون
درستکار با اشاره به دنبالهسازی صرفاً برای بهرهوری مادی و استفاده تجاری در تلویزیون، گفت: امروز دنبالهسازیها در تلویزیون و سینما به سمت بهرهبرداریهای مادی و استفاده تجاری رفته و سازندگان از شهرت و موقعیت آن فیلم استفاده میکنند و آن را در فصلهای متمادی بسط میدهند. مصداق آن در سینمای جهان، "راکی یک" است که اسکار گرفته و راکیهای بعدی در خدمت جیب مردم بودهاند. "اخراجیها" در شماره اول خود با اغماض توانست توفیقی پیدا کند اما در شمارههای بعدی خود در خدمت منافع و مسائل دیگری غیر از فرهنگ و هنر بود.
قرار بود تلویزیون ارتقاء دهنده، آموزشدهنده و آگاهیدهنده باشد!
وی اضافه کرد: در تلویزیون بدتر و نامطلوبتر از سینما، دنبالهسازی دنبال میشود؛ در تلویزیونی که قرار است فارغ از سرگرمی، ارتقاءدهنده، آموزشدهنده و آگاهیدهنده باشد. وقتی مسئله دنبالهسازی آنقدر سطحی اتفاق میافتد نشاندهنده کار نکردن و تنبلی مدیران و تحمیق تماشاگر، مخاطب و بیننده است؛ چون میگویند ما تماشاگر را میشناسیم و به همین دلیل سراغ فلان سازنده، هنرمند و عوامل، میرویم.
"پایتخت" هم در فصل پنجم، پخته شد
این منتقد سینما و تلویزیون با تأکید بر این نکته که معدود دفعاتی شاهد تماشای دنبالهسازی در فیلم و سریالی بودهایم، افزود: برخی اوقات دنبالهسازی در فصلهای خاصی جواب داده و به مرز پختگی رسیده است مثل "پایتخت" که در فصل پنجم خود، اتفاق جالب و قابل تأملی را رقم زد. در سینمای آمریکا هم نگاه کنیم، "ترمیناتور1 " خوب نبود و در دومین فصل توانست جایگاه خودش را پیدا کند؛ در آنجا "جیمز کامرونی" که "آواتار"ها را هم ساخته، فلسفه زیست غرب را به رخ میکشد و ما اینجا درگیر عدم شناخت و اشراف لازم برخی از مدیران درجه چندم تلویزیون هستیم؛ و این تفاوت ماهوی سینما و تلویزیون ما با سینمای جهان است.
"فوقلیسانسهها" هم مسیر اشتباهِ "ستایش" را میرود
وی با اشاره به توهین تلویزیون با برخی از سریالهای دنبالهدار، تأکید کرد: در برخی از آثار سریالی و فیلمهای جهان به چشمانداز انسان میپردازند و اینجا سریال "ستایش" در فضا و موقعیتهای مختلف مورد تمسخر قرار میگیرد و چنین مجموعههایی توهین به شعور مخاطب است. البته که "فوقلیسانسهها" هم همین مسیر اشتباه را میرود. "ستایش" در فصل اول پدرسالاری را نقد کرد و برگرداندن جایگاه به زنها را با قهرمانسازی زنانه به نمایش درآورد اما در ادامه بسترهای خندهداری را به مخاطب نشان داد که بیشتر از تأثیر، فقط وقت بیننده را بیهوده پُر میکرد.
فوقلیسانسه شدن تلویزیون اشتباه در اشتباه
درستکار با بیان اینکه شیرینی و حلاوت کار خوب با ادامه اشتباه و نادرستش در فصلهای متمادی، کام بیننده را تلخ میکند، خاطرنشان کرد: اگر ما کار مؤفقی در سیما و سینما انجام میدهیم که مورد اقبال مخاطب قرار میگیرد اصرار و الزام داریم که در فصلهای دیگر ادامهاش بدهیم. اما حلاوت و شیرینیاش در فصل ابتدایی، کام بیننده را در فصول بعدی، تلخ میکند و در واقع مخاطب را دلزده میکند. "لیسانسهها" از اول اشتباه بود و حالا این رویکرد غلط در قامتِ "فوقلیسانسهها" اشتباه در اشتباه است.
موقعیتهای خلق شده هم لوس و بیمزهاند!
وی با اشاره به اینکه "فوقلیسانسهها" به تکرار افتاده و برای مخاطب اندوختهای ندارد، افزود: فرض بگیریم ما اشتباه میکنیم و مدیران اشتباه نمیکنند؛ چنین سریالی ساخته شد و ادامهاش هم درست است! اما آیا "فوقلیسانسهها" اتفاق و موقعیت جدیدی را خلق کرده و یا مخاطب را به دنیا و فضای جدیدی میبرد؟ قطعاً این طور نیست و مخاطب مجبور است همان موضوعات اصطلاحاً قرقره شده و تکراری گذشته را دوباره در قد و قامت جدید و زرق و برقی دوباره ببیند. بخش اعظم اتفاقات و موقعیتهای خلق شده هم لوس و بیمزهاند!
"فوقلیسانسهها" به مبانی تلویزیونداری توجهی ندارد
درستکار اعتقاد دارد "لیسانسهها" و "فوقلیسانسهها" به رسالت آموزشی، تربیتی و آرمانی اعتنایی ندارد و فقط سرگرمکننده است، تصریح کرد: سروش صحت و یا هر کارگردان دیگری در تلویزیون باید به دنبال رسالتهای آرمانی صداوسیما در قبال مخاطب باشد؛ یعنی فراتر از پُرکردن آنتن و اوقات بینندگان حرکت کند. براساس مبانی تلویزیونداری در همه جای دنیا که آموزشدهنده، ارتقاء دهنده، آگاهیدهنده و سرگرمکنندهاند اما سریال "فوقلیسانسهها" بدون توجه به این مبانی، فقط سرگرمکننده است و هیچ مفهوم و موضوع خاصی را به مخاطب انتقال نمیدهد. شاید مصداق بارز سریالسازی با مبنا و رسالتمدار، "مختارنامه" باشد که فارغ از پروداکشنهای جذاب و تماشایی، فرهنگ جدید بوجود میآورد؛ بخش مهمی از تاریخ اسلام، سیاست دینی و کشمکشهای داستانگونه باورپذیری را به تصویر میکشد.
فلور نظری: تعدادی بازیگرمیلیاردی بگیر پولهای تلویزیون و تئاتر را درو میکنند/ پیشکسوتان مسافرکش شدهاندامین زندگانی: برخی اظهارات سلبریتیها مثل حرفهای در تاکسی است/ تلویزیون با "شرخرهای فرهنگی" طرف استعلت علاقه مردم به "پایتخت" به روایت خواهر نقی معمولیدر "فوقلیسانسهها" جز لودگی، مخاطب دنبال چه باشد؟
وی با اشاره به اینکه تلویزیون با این نگاه سطحی به ساخت سریال، ذائقه مخاطب را به مرز افول و سقوط رسانده، خاطرنشان کرد: در "فوقلیسانسهها" جز لودگی، مخاطب دنبال چه باشد؟ در سریال "ستایش" فقط (افتاد) کاراکتر حشمت فردوس – داریوش ارجمند- در بین مردم رایج شد اما آیا به قول خودشان که میگفتند ما فریاد سبک زندگی سردادیم این اتفاق هم ترویج شد؟ به جای دنبالهسازیهای نامؤفق، سریال موفق و خوب بسازید. مدیران ما در تلویزیون باید چشمانشان را به سوژههای جدید و متنوع، خلق فضاها و موقعیتهای نو و بکر و همچنین رمانها و کتابهایی که میتوانند اقتباس شوند، باز کنند. واقعاً تلویزیون با این سریالها، ذائقه مردم را به مرز پوچی، سقوط و افول رسانده و سلبریتیهایی که میآیند و میروند و سودی هم برای تلویزیونیها نداشتهاند.
مدیوم تلویزیون را شوخی گرفتهاند
منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینکه سریالهایی مثل "لیسانسهها" و "فوقلیسانسهها" مدیوم تلویزیون را شوخی گرفتهاند و تلویزیون به ذائقه مخاطب لطمه زده است، گفت: سریالسازان ما به اصول تلویزیونها و رسانههای دنیا بیتوجهند که سرگرمکننده، آموزشدهنده و ارتقاء دهندهاند و سلیقه تماشاگر را بالا میبرند؛ اینجا باید نگران نزول سلیقه و ذائقه باشیم؛ واقعاً برخی از سریالها همچون "لیسانسهها" و "فوقلیسانسهها" تکرار مکررات بودند و اشکالات ساختاری هم دارند. مدیوم مهمی چون تلویزیون را سطحی گرفتند و با آن شوخی میکنند؛ بر این باورند که تماشاگر پشت تلویزیون نشسته و هرچیزی را تماشا میکند. این طوری نیست هرچیزی را ساختید مردم ببینند؛ تلویزیون به ذائقه مخاطب لطمه زده است.
این مردم سزاوار دیدن آثار متعالی تلویزیوناند
وی با اشاره به آببستن به سریالها و کشدادنهای بیمورد، گفت: انتقاد جدی داریم که مخاطب درگیر سریالهایی میشود که کشش ندارد و بیشتر آببستهاند! چون برای رساندن به آنتن، حتی خارج از متن هم حرکت کردهاند و سریال از ظرفیت و آن تب و تاب جذاب و هیجانآور برای مخاطب خارج شده است. فقط مخاطب شاهد لوسبازی و خنگبازیهای بدون سرمنزل کاراکترها بودهاند. اینجا چه مضمون، مفهوم و موضوعی به مخاطب القاء میشود؟ این مردم سزاوار دیدن آثار متعالی از تلویزیوناند و باید تلویزیونیها در این راستا قدم بردارند.
انتهای پیام/
R1515/P/S4,1430/CT7 واژه های کاربردی مرتبط ادبیات طنز کارگردانان سینما و تلویزیون ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران شبکه سه شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران سینمای ایران رسانه ملی تلویزیونمنبع: تسنیم
کلیدواژه: ادبیات طنز بازیگران سینما و تلویزیون ایران شبکه سه شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران سینمای ایران رسانه ملی تلویزیون ادبیات طنز بازیگران سینما و تلویزیون ایران شبکه سه شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران سینمای ایران رسانه ملی تلویزیون
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۶۳۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سریالهای جدید تلویزیون/ از بدل علی مشهدی تا نمایش توان علمی کشور
سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشورمان از امشب شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ساعت ۲۲:۱۵ راهی آنتن تلویزیون میشود.
داستان سریال «رخنه» که در ۳۰ قسمت تولید شده مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که بر روی موشکهای ماهواره بر و فضایی تحقیق میکند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان روبه رو میشود.
این مجموعه تلویزیونی کاری از گروه تولیدات حادثهای مرکز سیمافیلم است و داستان آن از تنوع گونههای (ژانرهای) متنوع برخوردار است و حوزههای امنیتی، علمی و خانوادگی را دربرمی گیرد.
این سریال علاوه بر پرداختن به ظرفیتهای موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی به ویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است.
در این سریال بازیگرانی همچون نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالی تبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی به ایفای نقش پرداختهاند.
کارگردانی سریال «رخنه» را در ابتدا علی غفاری بر عهده داشته است و پس از وی، حمیدرضا لوافی کار این مجموعه را ادامه دادند.
«آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱»
فصل دوم مجموعه «آقای قاضی» با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» به زودی روانه آنتن شبکه دو سیما میشود. در این فصل بهزاد خلج که همچنان نقش آقای قاضی را ایفا میکند وارد یک شعبه جدید به نام شعبه ۱۲۱ میشود، و با داستانهایی متفاوت به جنبههای دیگری از آموزههای حقوقی میپردازد.
در فصل دوم این مجموعه، آقای قاضی به پروندههایی پیچیدهتر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت؛ کارگردانی این مجموعه همچون فصل اول با سجاد مهرگان و سرپرستی نویسندگان آن سید محمد حسینی است.
در فصل اول مجموعه «آقای قاضی» با استفاده از ساختار داستانی برای آموزش مسائل حقوقی، با ساختاری اپیزودیک در فضای دادگاه، پروندههای مختلف قضایی به شکلی عمومی نشان داده میشد و در هر قسمت از این مجموعه با نمایش دو اپیزود بعد از بیان مطالبات فرد یا گروه شاکی و متشاکی که وارد دادگاه میشدند و صدور حکم قاضی، یک آموزش حقوقی به مخاطبان داده میشد. سرقت، ضرب و شتم، فروش به غیر، خیانت در امانت، آزار کلامی، مزاحمت تلفنی و تهدید، مخدوش کردن پلاک ماشین از جمله موضوعات مطرح شده در فصل اول این مجموعه بود.
فصل دوم مجموعه «آقای قاضی» با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» پنجشنبه و جمعهها میزبان مخاطبان شبکه دو سیما خواهد بود.
«بدل»
سریال «بدل» هم اکنون مراحل پایانی تدوین و صداگذاری خود را میگذراند و قرار است بعد از سریال «هفت سر اژدها» به روی آنتن شبکه سه سیما برود.
در سریال «بدل» بازیگرانی همچون شهرام قائدی، هادی عامل هاشمی، داریوش سلیمی، اصغر حیدری، ساعد هدایتی، اشکان اشتیاق، فرزانه سهیلی، ابوالفضل رجبی و پریسا مقتدی به ایفای نقش پرداختهاند.
این سریال به کارگردانی و نویسندگی علی مشهدی (علیرضا مسعودی) و به تهیه کنندگی رضا نصیری محصول سیما فیلم است و در فضایی طنز به تحول انسان پرداخته است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون